Infrastruktura Energetyczna

Infrastruktura Energetyczna

Bariery architektoniczne

Increase Normal Decrease
opublikowano: Poniedziałek, 9 Grudnia, 2019 - 10:30,

Ponad milion złotych stołeczny ratusz przeznaczy w tym roku na likwidację barier architektonicznych. Odmienionych zostanie ponad 60 miejsc utrudniających poruszanie się po mieście.

Bariery architektoniczne Bariery architektoniczne

To już siódma edycja projektu usuwania barier z przestrzeni miasta. Skupiamy się na miejscach, gdzie bariery są uciążliwe, ale łatwe do likwidacji, dzięki czemu można uzyskać efekt w postaci udogodnień dla mieszkańców bez potrzeby prowadzenia kosztownych i długotrwałych prac.

Poprawa bezpieczeństwa i wygody przemieszczania się po mieście jest szczególnie ważna z punktu widzenia osób starszych, z niepełnosprawnościami, rodziców prowadzących wózki oraz rowerzystów. Przykładowe prace wykonywane w ramach projektu likwidacji barier to m.in. obniżanie krawężników, montaż żółtych pasów ostrzegawczych informujących o zbliżaniu się do krawędzi chodnika czy wyrównywanie chodników.

Projekt usuwania barier powstał kilka lat temu we współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier i Biura Infrastruktury z zarządcami dróg. Program trwa już od siedmiu lat, a na poprawę funkcjonalności ulic wydano ponad 7 mln złotych. Inicjatywa ta pozwoliła zmienić na lepsze aż 1000 lokalizacji w całej Warszawie.

Przedsięwzięcie rozpoczęliśmy w 2014 r. zlikwidowaniem 209 barier architektonicznych. Przeznaczyliśmy na to 1 mln zł. Rok później poprawionych miejsc było 211, a budżet wyniósł 1,4 mln zł. W roku 2016 wyremontowanych zostało 197 miejsc, co kosztowało 1,3 mln zł. W 2017 r. przeznaczono na ten cel 1,2 mln zł, dzięki czemu udało się poprawić dostępność 149 miejsc. Rok 2018 to wydatki rzędu 1,1 mln zł  i likwidacja 95 barier architektonicznych. W 2019 r. usunięto bariery w 63 lokalizacjach za łączną kwotę 1,2 mln zł. W tym roku budżet jest nieco większy, to 1,4 mln zł. Kwota ta pozwoli na usunięcie 61 niedogodności zgłoszonych przez dzielnice.

Usuwanie barier architektonicznych trwa przez cały rok i odbywa się także w ramach wykonywania innych inwestycji. Udogodnienia wprowadzane są w pojedynczych miejscach, ale także podczas większych remontów – nawierzchni jezdni, chodników, ścieżek rowerowych czy przystanków komunikacji miejskiej. W efekcie każdego roku z ulic znika kilkadziesiąt barier. W 2019 roku pracownicy Zarządu Dróg Miejskich działali w 130 lokalizacjach i przeznaczyli na ten cel 1,8 mln zł. W tym roku budżet jest podobny. W najbliższym czasie kolejne bariery dla pieszych i rowerzystów zlikwidowane zostaną np. na rondzie Czterdziestolatka. W ostatnich dniach ogłoszony został przetarg na budowę naziemnych przejść dla pieszych w samym sercu Warszawy.

Te systematycznie prowadzone działania w wyraźny sposób przyczyniają się do poprawy komfortu życia mieszkańców stolicy oraz krok po kroku zwiększają bezpieczeństwo na warszawskich ulicach.