Infrastruktura Energetyczna

Infrastruktura Energetyczna

Bariery architektoniczne

Increase Normal Decrease
opublikowano: Poniedziałek, 9 Grudnia, 2019 - 10:30,

Stołeczny ratusz w 2019 roku odmieni blisko 100 miejsc, które dotychczas utrudniały poruszanie się po mieście. Likwidacja barier architektonicznych przyczynia się do poprawy dostępności, ale również bezpieczeństwa na warszawskich drogach.

Bariery architektoniczne Bariery architektoniczne

– Systematycznie usuwamy z ulic architektoniczne przeszkody tak, by wszyscy warszawiacy mogli komfortowo poruszać się po mieście. Obniżone krawężniki przy przejściach dla pieszych, ostrzegawcze płyty, pasy prowadzące realnie wpływają na poprawę dostępności, ale też i bezpieczeństwo osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i starszych warszawiaków. W tym roku metamorfozę przejdzie blisko sto miejsc – mówi Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Dzielnice mają fundusze
Projekt usuwania barier powstał kilka lat temu we współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier i Biura Infrastruktury (dawniej Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym) z zarządcami dróg czyli urzędami dzielnic i Zarządem Dróg Miejskich. W tym roku na poprawę funkcjonalności ulic dzielnice wydadzą 1,2 mln zł. W projekcie udział wezmą Ochota, Rembertów, Śródmieście, Ursynów, Wawer, Wesoła i Włochy, które wskazały do likwidacji 63 bariery. Dzielnica Rembertów zajmie się m.in. ul. Roty, Szewską i Magenta. W Śródmieściu zaplanowana jest przebudowa przejść dla pieszych m.in. przy ul. Foksal, Sowiej i Górskiego. W Wesołej na przemianę czeka ul. Chodkiewicza, przy której znajduje się przedszkole i lodowisko. Mieszkańcy Ursynowa zmiany zobaczą przy ul. Braci Wagów i Kiedacza. Modernizację przejdzie również ul. Pruszkowska i Barska na Ochocie oraz ul. Promienista i Lechicka we Włochach.

W 2018 r. siedem dzielnic otrzymało 1,1 mln zł na zmianę 95 zgłoszonych miejsc. I tak, obniżone zostały krawężniki na kilkudziesięciu skrzyżowaniach ulic Rembertowa (m.in. ulice Pielgrzymów, Kordiana i Kowisarska). W Wesołej modernizację przeszły piesze ciągi na ul. Orlej i Uroczej. Nowe przejścia są też w Śródmieściu, we Włochach, na Ochocie oraz Pradze-Południe. Bezpiecznymi drogami dla spacerujących mogą się cieszyć mieszkańcy Wawra – tam remont przeszły m.in. ul. Naddnieprzańska, VIII Poprzeczna i IX Poprzeczna.

Działania Zarządu Dróg Miejskich
W planach Zarządu Dróg Miejskich w tym roku są kolejne miejscowe remonty nawierzchni, krawężników oraz wymiana zniszczonych elementów infrastruktury drogowej. Do przetargu, wartego 1,8 mln zł, zgłosiło się trzech wykonawców. Z wyłonionym w ramach postępowania wykonawcą podpisano już umowę.

Tylko w ubiegłym roku warszawscy drogowcy w ubiegłym roku poprawili komfort 25 śródmiejskich lokalizacji. Wśród nich znalazła się ul. Ludna, Solec, Okrąg, Czerniakowska oraz Wioślarska i Wiejska. Dodatkowo zmiany przeszła al. J.Ch. Szucha, pl. Unii Lubelskiej oraz popularna ul. Wawelska. Bariery zostały usunięte także przy okazji remontów nawierzchni chodników ul. Bazyliańskiej, Jagiellońskiej, Miodowej i Radzymińskiej.

Wygodniej przy metrze Pole Mokotowskie
W tym roku przebudowane zostanie również skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Stefana Batorego. Na północnym wlocie tego skrzyżowania pojawi się nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów, a kierowcy zyskają wydzielone fazy do skrętu w lewo z al. Niepodległości w obu kierunkach. Dodatkowo, z myślą o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, a także rodzicach z wózkami, wybudowane zostaną naziemne dojścia do przystanków tramwajowych znajdujących się nad stacją metra Pole Mokotowskie. Wkrótce rozpocznie się przetarg, który wyłoni wykonawcę tej inwestycji. Szacowany koszt prac to blisko 4 mln zł.

Nowy plac Na Rozdrożu
W zeszłym roku warszawiacy przedstawili swoje uwagi na temat projektu nowego pl. Na Rozdrożu. Teraz w planach jest m.in. budowa wind na przystanki autobusowe na Trasie Łazienkowskiej, przebudowa schodów i samych przystanków, a także wytyczenie brakującego przejścia dla pieszych po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich, przez wlot ul. Koszykowej.

Na przystanki bez barier
W ostatnich latach do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostało przystosowanych ok. 250 przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki nowym krawężnikom przy przystankach, mieszkańcy mogą bez problemu wsiąść do niskopodłogowego autobusu np. razem z wózkiem. Przy krawędziach pojawiły się też pola oczekiwania, które orientacyjnie wyznaczają drzwi pojazdu. W ten sposób przystosowane są także nowo powstające przystanki – np. te, które już w tym roku zbudowano na Mokotowie, w związku z uruchomieniem al. Polski Walczącej. W 2018 r. modernizację przeszły aż 102 przystanki Warszawskiego Transportu Publicznego. W tym roku Zarząd Transportu Miejskiego planuje budowę 17 nowych przystanków oraz remont trzech pętli  i ponad 30 przystanków. Kontynuowane będą także prace związane z dostosowaniem stacji I linii metra do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W tej chwili większość przystanków komunikacji miejskiej jest dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności – spośród 4316 wszystkich przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego 4086 jest w pełni (3738 miejsc) lub częściowo dostępnych (348 miejsc – przystanek częściowo dostępny to taki, z którego pasażer z niepełnosprawnością może skorzystać przy wsparciu innej osoby) a jedynie 230 (ok. 5 proc.) jest niedostępnych (przystanki niedostępne to takie, które są np. na wiaduktach, nie mają dojścia w poziomie ulicy, nie mają windy, pochylni itp.).

Nad tym, co robią warszawscy drogowcy czuwa Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, a standard prac wyznaczają miejskie dokumenty – „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych”.