Infrastruktura Energetyczna

Infrastruktura Energetyczna

Edycja VII – październik 2019 - luty 2020

Increase Normal Decrease
opublikowano: Środa, 2 Października, 2019 - 11:05, test

Podczas siódmej edycji programu „Warszawska Energia”, której realizacja rozpoczęła się w październiku 2019 r., dzieci i młodzież będą realizować projekty z zakresu efektywnego oświetlenia oraz zagospodarowania dachów budynków.

Warszawska Energia - Korzystajmy świadomie! Warszawska Energia - Korzystajmy świadomie!

Przedszkolaki zrealizują projekt „Rozświetlamy swoje wymarzone miejsce”. W ramach wydarzenia dzieci wykonają modele swoich ulubionych lub wymarzonych miejsc, które ustawią na jednej wspólnej makiecie, dodając obiekty wspólne dla wszystkich, np. plac zabaw, latarnie, szklarnię itp. Następnie spotkają się z ekspertami od energii elektrycznej i oświetlenia, którzy pokażą dzieciom, dlaczego żarówki świecą i pomogą im wykonać ekologiczne oświetlenie makiety.

W tegorocznej edycji programu uczniowie klas 1-3 zajmą się światłem i oświetleniem w mieście, w domu i w szkole. W ramach projektu „Widno, ciemno – świet(l)ny pomysł!” nauczą się rozpoznawania źródeł światła w otoczeniu (skąd pochodzi światło – odnawialne i nieodnawialne źródła energii), rodzajów oświetlenia naturalnego i sztucznego oraz efektywnego wykorzystania światła w życiu codziennym – w domu i w szkole. Poprzez praktyczne działanie – wykonanie modelu 3D wnętrza budynku lub fragmentu miasta – uczestnicy przetestują rodzaje oświetlenia, barwę światła i użyteczność w życiu codziennym. Zbadają, w jaki sposób urządzenie wnętrza, zastosowanie różnych kolorów wpływa na intensywność oświetlenia. Eksperymenty pozwolą na przetestowanie różnych rozwiązań i sformułowanie podstawowych zasad dotyczących zastosowania i oszczędzania światła, a tym samym energii, w codziennym życiu.

Uczniowie klas 4-8 zrealizują projekt „Dach – bezludna wyspa w środku miasta”. Dachy większości miejskich budynków są niezagospodarowane. Antena, klimatyzator, wywietrznik... i to w zasadzie wszystko. Czy można na dach spojrzeć inaczej? To duża powierzchnia, na której słońce, woda i wiatr operują przez cały rok. Można założyć tam szklarnię, aby hodować świeże zioła lub warzywa, zrobić przestrzeń wypoczynkową dla mieszkańców lub amatorskie obserwatorium astronomiczne z własnym zasilaniem. Można też zasiedlić ule, co ma już zresztą miejsce w niektórych obiektach. W tej edycji programu uczniowie wymyślą, jak spożytkować potencjał powierzchni dachowych, wykorzystując dostępną tam energię słońca, wiatru, zasoby wodne oraz uwzględniając własności izolacyjne dachów oraz wyniesienie kilkanaście – kilkadziesiąt metrów ponad powierzchnię ulic.

Więcej informacji o realizacji programu: http://www.miasteczkoprzyrody.mdk.waw.pl/index.php/program.